Агресія – індивідуальна аби колективна поведінка чи дія, спрямована на спричинення фізичної чи психічної шкоди або навіть на знищення іншої людини чи групи. Агресивність супроводжують: • неадекватне самооцінювання (занижене або завищене), • неадекватний рівень домагань, що не відповідає можливостям підлітка; • підвищена емоційна напруженість і тривожність; • різний ступінь неадекватності уявлень підлітків про своє місце в сім'ї, про ставлення до них однолітків, • низький рівень сформованості комунікативних навичок тощо. Агресія підлітків безпосередньо не пов'язана з порушенням усталених правил і норм та відокремлюється від асоціальної поведінки Основними формами агресивної поведінки є: • фізична агресія, тобто застосування фізичної сили проти іншої людини; • негативізм, спрямований проти керівництва і встановлених правил; • підозріливість, тобто недовіра до людей, яка ґрунтується на переконанні, що вони мають намір зашкодити; • вербальна агресія, тобто вираження своїх почуттів через чвари, образи, приниження; • аутоагресія – агресія, спрямована на самого себе. Агресивна поведінка підлітків постає як спосіб: • задоволення потреб у спілкуванні; • самовираження та самоствердження; • відреагування на неблагополучну обстановку в сім'ї та на жорстоке ставлення з боку батьків; • досягнення значущої мети. Таким чином, у підлітковому віці агресивна поведінка є своєрідним захисним механізмом. Враховуючи всі чинники, що беруть участь у становленні агресивної поведінки підлітків, можна попередити чи обмежити вияв форм агресії. У спілкуванні з агресивними дітьми потрібно виявляти чималі стриманість, терпіння, пам'ятаючи, що маленькі забіяки, тероризуючи інших, самі страждають від власної упертості, гнівливості, дратівливості. Почуття провини, порушення душевної рівноваги, незадоволеність не проходять в агресивних дітей, навіть якщо їм удається на когось вилити свої негативні емоції. Таким дітям необхідно дати зрозуміти, що дорослий (учитель, батьки, психолог) – їхній союзник у вирішенні внутрішніх проблем. Агресивні діти повинні переконатися, що їх люблять, а їхні вчинки псують враження при них, до того ж не приносять їм полегшення. Необхідно тактовно і послідовно навчати дитину самоконтролю, внутрішньої зібраності і стриманості. Перевести активність агресивної дитини в конструктивне русло допоможе вивчення її інтересів і схильностей. Поступове ускладнення завдань, що вимагають рішучості, сміливості, енергійності реакції, дасть змогу відвернути дитину від дріб'язкового «з'ясування відносин» і переключити на організацію спільної діяльності, успіх якої залежить від уміння співробітничати з іншими.
Рекомендації батькам щодо спілкування з агресивними дітьми • Пам'ятайте, що заборона й підвищення голосу – найнеефективніші способи подолання агресивності, лише зрозумівши причини агресивної поведінки і знявши їх, ви можете сподіватися, що агресивність дитини буде знижена. • Дайте дитині можливість вихлюпнути свою агресію, спрямувати її на інші об'єкти. Дозвольте їй побити подушку або розірвати «портрет» її ворога і ви побачите, що в реальному житті агресивність у даний момент знизилася. • Показуйте дитині особистий приклад ефективної поведінки. Не допускайте при ній вибухів гніву або лихослів'я про своїх друзів або колег. • Важливо, щоб дитина повсякчас почувала, що ви любите, цінуєте і приймаєте її. Не соромтеся зайвий раз її приголубити або пожаліти. Нехай вона бачить, що потрібна і важлива для вас.
Рекомендації батькам щодо стримування агресивної поведінки підлітків • Виявляти до підлітка більше уваги, любові та ласки. • Батьки повинні стежити за своєю поведінкою в сім'ї. Кращий спосіб виховання дітей – єдність їхніх дій. • Не застосовувати фізичні покарання. • Допомагати підлітку знаходити друзів. Заохочувати розвиток позитивних аспектів агресивності, а саме завзятості, активності, ініціативності, перешкоджати її негативним рисам, зокрема ворожості, скутості. • Пояснювати підлітку наслідки агресивної поведінки. • Враховувати у вихованні та навчанні особистісні властивості підлітка. • Надавати підлітку можливість задовольнити потреби в самовираженні й самоствердженні. • Обмежувати перегляд відеофільмів та комп'ютерних ігор зі сценами насильства. • Спрямовувати енергію підлітка у правильне русло, наприклад, заняття у спортивних секціях; заохочувати його до участі в культурних заходах.
|