Профорієнтація – це важливо! |
Написав Administrator | |||
Понеділок, 27 лютого 2023, 11:59 | |||
Вибір професії для кожної молодої людини - це вибір свого місця в житті, подальшого шляху навчання і праці. Без перебільшення можна сказати, що для випускників закладу освіти - це завжди проблема номер один. Профільне навчання дає можливість учню познайомитись зі своєю майбутньою професією за рахунок предметів, до яких в них є здібності та які їм подобаються.
Профорієнтаційна робота повинна здійснюватися на всіх вікових етапах, але саме період ранньої юності є найбільш сензитивним для формування готовності учня до професійного самовизначення.
Профорієнтаційна робота повинна служити одній меті - активізувати учня, сформувати у нього прагнення до самостійного вибору професії з урахуванням отриманих знань про себе, свої здібності і перспективи їх розвитку. В цьому йому повинні допомогти батьки, вчителі та соціальний педагог.
Що ж таке «профорієнтаційна робота» та яким чином вона здійснюється в навчальному закладі?
Поняття «профорієнтація» здається зрозумілим кожному, хто ознайомлюється з ним навіть вперше – це орієнтування учнів на ті або інші професії. В методичній літературі профорієнтація розглядається як надання допомоги молодим людям у виборі професії. Крім того, під профорієнтацією нерідко розуміють систему заходів, що допомагають людині у виборі професії або систему виховної роботи, в цілях розвитку професійної спрямованості, допомозі учням в моменти професійного самовизначення.
Профорієнтація являє собою систему соціально-економічних, психолого-педагогічних та методико-фізіологічних заходів, спрямованих на забезпечення активного, свідомого професійного самовизначення та трудового становлення особистості з урахуванням своїх можливостей та індивідуальних особливостей і кон'юктури ринку праці для повноцінної реалізації особистості в професійній діяльності.
Професійне самовизначення у психології розглядається як значущий компонент професійного розвитку особистості. Свідомий вибір професій виступає показником сформованості професійного самовизначення і переходу його у нову фазу професійного розвитку. Професійне самовизначення – складний процес професійного вибору. В психологічній та методичній літературі професійну орієнтацію розглядають як систему, яка включає такі основні напрямки або підсистеми: профінформація, профконсультація, профвідбір та профадаптація як окремий етап профорієнтаційної роботи.
Отже, профорієнтація має два аспекти:
• Перший – її вплив на формування професійних інтересів людей, насамперед позитивних мотивів вибору професії, які забезпечують узгодження інтересів особистості і суспільства;
• Другий – виявлення професійних вимог і психологічний аналіз професії, з одного боку, та оцінка психофізіологічних властивостей і якостей учнів з урахуванням проб їх сил в обраній діяльності.
Підготовка молоді до свідомого вибору професії – важлива проблема з точки зору соціальних та психолого-педагогічних аспектів.
Основні етапи роботи:
1.Профорієнтація.
2.Профдіагностика.
3.Профконсультація.
4.Профадаптація.
5.Профвідбір.
6.Профінформація.
7.Професійне самовизначення.
Головне завдання даної роботи: надання допомоги учням у визначенні їх життєвого шляху за допомогою діагностичної оцінки особистості, її здатності виконувати ту чи іншу роботу. Слід враховувати, що профорієнтація гарантується Конституцією України. Отже, законодавчо профорієнтація є одним із видів соціальної допомоги людині в її самовизначенні.
|