Меню

Банери

pro-osvity

111111 

 

Рецензент – Костюкович Ф.Ф.

«Школа без традицій – ніщо»
А.С. Макаренко

Розвиток освіти в незалежній Українській державі, яка виникла в 1991 році, проходить в досить складних і суперечливих умовах, які неоднозначно сприймаються різними соціальними групами українського суспільства. Але пріоритетність розвитку освіти для майбутнього України нині не заперечує жодна політична сила.
Тому, розставляючи акцент в розвитку шкільної справи на перспективу, доцільно оглянутися і назад, проаналізувати розвиток освіти в минулому, щоб відкинути застаріле, але і водночас перенести в сучасну школу ті позитивні моменти в її розвитку, що були в минулому.
Зробити це можна, зокрема і шляхом узагальнення розвитку окремої навчальної установи. Така думка зародилась в мене як керівника школи ще кілька років тому. Реалізувати її вдалося вчителю історії нашої школи, двічі лауреату Всеукраїнських конкурсів конкурсів «Учитель року» на обласному етапі (в номінаціях «історія» і «правознавство») Шевчуку Віктору Васильовичу, який на основі аналізу документів з районного, обласного і шкільного архівів та запису спогадів колишніх вчителів школи відтворив історію розвитку школи за 85 років її існування.
Звичайно, не всі факти шкільного життя відобразились у цьому виданні, не всі вчителі згадані, як того хотілося б. Можливо, в другому, розширеному виданні це буде зроблено з більшою деталізацією. Але сам факт появи такого видання до 85-річного ювілею школи вважаю знаковою подією в освітянському житті району, тому що Шполянська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1 була, є і, надіюсь, залишиться правофланговою школою району.

Феодосій Феодосійович Костюкович,
рецензент видання,
директор школи. 21.09.2009р.

Вступ

Людське суспільство одним із найвищих надбань в своєму розвитку вважає створення культури. А невід’ємним елементом культури є освіта. Наші давні предки глибоко шанували вчену людину і приділяли увагу розвитку освіти. Як відомо, першу школу в Київській Русі було створено більш як тисячу років тому ще за князя Володимира Великого.

Згодом велику славу здобули українські братські школи 16-18 століття, в яких вчилось багато знаменитих політичних і культурних діячів України. В козацькі часи більшість українців були грамотними людьми, що дуже вражало іноземців, які відвідували Україну.

На жаль, після ліквідації Української гетьманської держави в кінці 18 століття почався занепад української освіти. Через сто років більшість населення України було вже неграмотним.

Проте розвиток виробництва вимагав певної освіченості працівників, тому в 60-80-х роках 19 століття створюються початкові школи, в т.ч. і на Шполянщині. Зокрема, в 1877р. в Шполі створюється т.з. «абазинка», будівля якої була споруджена на кошти місцевого поміщика Олександра Абази. В 1909р. в Шполі створюється вища початкова 4-класна школа, яку в свій час закінчив Михайло Коломійченко, що згодом став знаменитим хірургом України.
Буремні 1917-1920 роки призупинили поступальний розвиток освіти і змінили стратегію її руху. З встановленням комуністичної влади було взято курс на ліквідацію неписьменності населення і запровадження обов’язкової освіти серед дітей. Саме тоді, в 1923 році і розпочалася історія Шполянської школи №1.

Почавши функціонувати як початкова школа в складі Шполянської районної трудової семирічної школи, вона в кінці 20-х років ХХ століття виокремлюється в Шполянську семирічну школу №1, а з 1936р. стає першою на весь район середньою десятирічною школою. Саме в 30-і роки ХХ ст. школа здобула авторитет найпрестижнішої школи на Шполянщині завдяки глибоким знанням, які отримували тут учні. В цьому, передусім, заслуга педагогічних кадрів. Школа унікальна ще й тим, що за більш як за 85-річну свою історію в ній змінилось лише чотири директори, які очолювали її більш як п’ять років: П.Туровський, І.Бджола, І.Осипенко, Ф.Костюкович. Стабільність в керівництві теж є однією з причин значних успіхів школи.

Школа по праву пишається героїчним вчинком свого учня Анатолія Таранця, який загинув у 1956 році, рятуючи від пожежі державне майно. На фасаді школи нині розміщений горельєф на його честь.

За роки незалежності колектив школи працює над впровадженням в життя ідей шкільної реформи, традиційно продовжуючи курс на забезпечення учнів глибокими і міцними знаннями з основ наук, формуючи особистість патріотів і свідомих громадян України. Учні школи мають найвищі досягнення по багатьох показниках навчальної діяльності, зокрема за результатами виступів на районних і обласних предметних олімпіадах. В цьому сучасна школа продовжує славні традиції навчального закладу, які він здобув в ХХ столітті.

Саме про досягнення учнів і педагогічних працівників школи, про їх проблеми і надії на краще в минулому і сучасному розповість дане видання.